lørdag 20. mars 2010

Alle kloke, morsomme, oppfinnsomme og saklige argumenter mot Kvinneskulpturpark på Ekeberg må mobiliseres. (Obs: det er ikke kvinner som skal lage skulpturene, men tradisjonen tro skal de være objektet) Det er skikkelig anakronistisk forslag!
Send en mail til sol-jor@online.no hvis dere vil at jeg skal legge inn en post for dere.  Kun seriøse henvendelser. Hvis dere har en googlekonto selv kan jeg gi dere tilgang til bloggen. Og dette er en blogg mot Skulpturparken, og følgelig vil bare motargumenter offentliggjøres. Innvendinger og motsigelser kan postes på kommentarfeltet til Bloggen. Vi er da demokratiske må vite.
Saman er vi mindre aleine: I all verdens parker som i havet, døden og kjærligheten.
Det finnes to facebook grupper også. Det burde kanskje samles til en? Søk på Skulpturpark

3 kommentarer:

  1. Denne e-posten fikk jeg fra Astri Tonoian 22 mars som et svar på en mail jeg hadde sent ut på 110 listen. Jeg legger den ut her på kommentarfeltet med tillatelse fra henne:

    Kom igjen da! Har man ingen seriøse ting å være motstander av? Man kan alltids finne noe å være imot. Men dette synes jeg virker mer som en tilfeldig sak med semifeministisk formål. Jeg er veldig for likestilling og kampen for at kvinner skal opp og frem. Men synes det er mange som drar dette litt langt og virker bare rett og slett sure og grinete.
    Jeg ser på denne parken som et meget godt bidrag fra Ringnes sin side. Og hvis vi skal se verdien i dette, kan vi se for oss at når samfunnsforskere skal analysere vår epoke om 1000 år, vil de neppe finne et stort område med kvinneskulpturer og tenke at vi levde i en kvinnediskriminerende tid og at kvinnen kun var et objekt. Tvert imot vil de se for seg at kvinnen stod så høyt i samfunnet vårt at de hedret dem ved å skape en slik attraksjon. Dessuten skjønner jeg ikke hvor du får det fra at det kun er menn som lager disse skulpturene. Dette stemmer ikke og her bør du sjekke fakta!
    Håper denne innstillingen og kampånden kan brukes på noe viktigere.
    Kvinneparken er en heder og ære for oss kvinner!! Tusen takk Ringnes!

    SvarSlett
  2. Svaret mitt var som følger:
    Hei og takk for innspill ;-)
    Det hadde vært fint om du la ut innspillet ditt på kommentarplass på bloggen. Evt kan jeg gjøre det. anonymt eller med navn?
    Du kommer med mange poenger som jeg kan svare på senere. Akkurat nå er er jeg litt travel. Jeg er ikke sur og grinte, men engasjert av kunstneriske årsaker. Har jeg noe sted skrevet at "det kun er menn som lager disse skulpturene"? Det er selvsagt feil.
    Vennlig hilsen Jorunn

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner ikke Christian Ringnes, og jeg vet ikke hvilke skulpturer han planlegger å fylle parken med. Det er vakre skulpturer han har spandert på oss så langt.
    Kulturbudsjettet utgjør 1 % av statsbudsjettet. FRP raser over at vi sløser bort penger på kunst og kunstnere. Du jobber aktivt for å legge ned skulpturparken. Jeg kan ikke tro mine egne øyne når jeg leser dine innlegg. Du har litt av en agenda! Gjennomsnittslønnen til en kunstner er ca. kr. 100.000,- i året. Få kan leve av det. Nei, de går ikke på sosialen. Men de har et brennende ønske om å virke i det faget de er utdannet i og har talent for, derfor jobber de i omsorgsektoren, i rengjøringsbransjen - i servicebransjen mm. - og lager kunsten sin, utøver yrket sitt ved siden av. Jeg er begeistret over alle pengesekkene som åpnes for kunstnerne, det er dessverre ikke for mange av dem. Staten vet ikke sin besøkelsestid. Trond Giske drysset ut noen kroner her og der, men den sikkert velmente damen som forvalter kulturmidlene nå har jeg ingen tillit til kan gjøre noe som helst. Da må vi sette vår lit til næringslivet og velstående mennesker som har noen kroner til overs. Dette er mennesker som fortrinnsvis er begeistret for kunst. Vi må da stå sammen og ønske mesener velkommen! Slike som deg skremmer dem bort! Samme for meg hvilke motiver de har. Jeg skal ikke gå i den parken og tenne et lys for Christian Ringnes. Jeg skal nyte vakker kunst i vakre omgivelser. Jeg sender gjerne i fremtiden en vennlig tanke til han som har sørget for parken også, det er jeg raus nok til - det koster meg ingen ting. Skal ikke rike mennesker få lov til å like kunst? Skal ikke de få lov til å ha kunnskap om kunst? Jeg synes du er arrogant og diskriminerende! Smak er individuell, gudskjelov og takk for det. Alle må ikke nyte bærsjende mennesker. Noen av oss foretrekker å bærsje i enerom, fortrinnsvis på toalettet. Oslo har så mange parker og naturområder at de har sikkert en park tilovers for din smak også. Det gir inntekter til enda flere kunstnere. Christian Ringnes må få lov til å kjøpe kunst han liker. Jeg vet også at man kan assosiere nakne kvinnekropper til voldteksmenn, mordere og andre forbrytere, men jeg har faktisk aldri blitt inspirert til å ha hovedfokus på slike nå jeg går på kunstutstillinger med mindre kunstneren har formidlet en slik historie - og det har han jo. Jeg tror ikke at menn blir inspirert av skulpturer til å begå forbrytelser, ei heller nøye seg med dem. Hadde det enda vært så vel.

    SvarSlett