mandag 5. april 2010

Facebooksvar


Et svar til noen som er for skulpturpark. En nevnte Vigelandsparken og en synes det er et spennende prosjekt.
Her er mitt svar:
Jeg er selvsagt ikke imot Vigelandsparken (selv om den kanskje er litt vel gigantisk og enerådende). Den er laget av en kunstner. Kvinneskulpturparken er et prosjekt av næringslivsmannen Ringnes, som skal plassere alle mulig skulpturer av kvinner (merk. det er ikke kvinner som skal lage skulpturene, men det er de som skal være objektet (intet nytt under solen)). Det første man bør diskutere er om det overhode skal være en skulpturpark. Det finnes mange miljøvernhensyn som taler mot det. Og hvorfor bare av kvinner? Er det fordi Ringnes liker å se på damer? Det gjør for øvrig jeg også (sånn i tilefelle noen misforstår). Og hvorfor skal han få en unik tomt av Oslo kommune for å sette opp sin samling statuer?  Dette er ikke en enkel utstilling i et museum som skal stå et par måneder, men det er forretningsmannen Ringes smak som skal stå der i uoverskuelig fremtid. Vigelandsparken var noe nytt. De statuene som jeg har sett og som Ringes har valg ut er stereotype framstillinger av kvinne. Vi har Kate Moss noe spesielle stilling, og så er det en romantisk fremstilling kvinnen som mor, og så er den noen den søte velproporsjonerte kvinnen men armene mot himmelen og hår som flagrer i vinden. Ikke noe galt med hver enkelt for så vidt, men de er ikke originalt uttrykk for vår tid. Sånn som jeg ser det. Dette er etter min mening det motsatt av spennende. Kvinnen som hore eller madonna. Gjesp
Jeg vet det etter hvert er blitt satt ned en gruppe med kunstfaglig kompetanse en Ringnes som skal velge ut skulpturer for å gjøre prosjektet lettere fordøyelig.
Er det noe vi ikke mangler avbildinger av rundt i det offentlige rom, er det Kvinner. Og det er markedskreftenes kvinner som preger det offentlige rom. Stereotype fremstillinger på store bords i herreblader så vel som i kvinneblader.
Jeg skal prøve å Google Ringes argumenter for å ville lage en skulpturpark der temaet er kvinner. Og motivet til Oslo Kommune å gi han denne praktfulle tomten.






Fordi jeg vet dette lett kan bli missforstått, så må jeg påpeke at jeg IKKE er imot framstilling av kvinner med eller uten klær. Men større originalitet og mangfoldighet ville vært å foretrekke. Men selv om det skulle vise seg at parken etter hvert vil vise flere kvinneskikkelser enn det jeg har bange anelser om, så er det likevel et grunt kunstnerisk prosjekt. For meg er kunsten et sted der kapitalismen ikke er den foretrukne isme.
(dette er skrivet uten kryss og B…jeg har ikke tid til å korrekturlese akkurat nå ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar