tirsdag 6. april 2010

Pietistisk storm ;-)


Motargument på facebook: Pietistisk. Storm i et vannglass.
Pietisme kommer av det latinske ordet pietas som betyr fromhet eller gudfryktighet.
For meg betyr faktisk kunst noe! Det er ikke pynt for milliardærer. Det er alvorlig at en kan sette sitt preg på det offentlige rom men et anakronistisk kunstprosjekt. Han må gjerne ha flaskemuseum og sette sine statuer i sin egen have. Men å okkupere det offentlige rom, et elsket og yndet naturområde, til sin private samling, ergrer meg inni hampen. De skulpturene jeg har sett som han har kjøpt inn viser veldig kjedelige og stereotype kvinneskikkelser. Det offentlige rom er jo forsøplet av reklameplakater som er et resultat av at markedskreftene dominerer totalt. Og at også de skal bemektige seg kunstrommet og prege det med stupid kunstsyn…samle ulike skulpturer av kvinner lissom. Til ære for kvinnen. I kvinnens ånd. Hva vet Ringes om kvinnens ånd som jeg ikke vet? Og hvilke kvinner? …og hvorfor skal kvinner æres? Hva er galt med mannens ånd? I den grad ånden har kjønn… Hva er galt med skulpturer av menn, elger eller duer? 
 Selv er jeg verken from eller gudfryktig. Jeg elsker Vanessa Baird tegninger. Men fordi jeg er feminist og har sett meg lei på at kvinnen alltid skal være objekt, så får jeg lyst til å putte hodet i en brennende peis. Det blir så mye blodfattig angst av at kvinner ofte blir endimensjonalt fremstilt. Hvis Moder Ringnes virkelig skulle ære kvinnen, så kunne han jo hatt en park der bare kvinner var kunstnere (selv om jeg synes også det ville være nokså tullete) For det er vel i kunsten man kanskje kan skimte en ånd…eller hva vet egentlig jeg….det kalles i alle fall åndsarbeid.
Motargumentet: Det er viktigere ting å engasjere seg i.
Og det må jeg si meg enig i. Selvsagt! Men det kan man jo alltid si om alt mulig. Og det er en form for hersketeknikk å si at det andre engasjerer seg i ikke er viktig. Men min påstand er at kunst er viktig. I de fleste kulturer og i uminnelige tider har mennesker uttrykt (kunst er etter som jeg har skjønt et nokså nytt begrep) seg og bedrevet aktivitet utover å dekke de mest grunnleggende fysiske behov. Og derfor er det helt på sin plass å diskutere kunst. Og jeg argumenterer ikke mot at kvinnekropper skal vises. Snarere tvert imot; Ja til flere frodige og mangfoldige kroppsfremstillinger (det være seg kvinne eller mann).  Det jer river meg i håret av er det tannløs kunstsynet en sånn park representerer.
For orden skyld. Det er ikke noe galt med hver enkelt skulptur (virkelig ikke), men jeg mener at det å samle masse kvinneskulpturer på en plen er et dårlig fundert, platt og uoriginalt kunstprosjekt. Noe jeg mener man ikke kan si om Vigelandsparken.
Jorunn Solli (uten kryss og B natt til onsdag)

Bildet er tegnet av den geniale kunstneren Vanessa Baird

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar